Hutba: Uspjeli su vijernici - Autor: Eldin ef. Buljina
Hvala i zahvala pripada samo Allahu. Donosim salavat i selam na najodabranijeg Poslanika Muhammeda a.s., na njegovu časnu porodicu, ashabe i sve one koji su ih slijedili sve do Sudnjeg Dana.
Danas se mnogo nego ikada prije, govori o tome ko je vjernik, ko je pravi vjernik a ko je griješnik. Danas se više nego ikada prije, navrat na nos ljudi upučuju u Džennet ili džehennem ljudi se na brzinu proglašavaju, nevjernicima, to rade često oni koji nemaju nikakava znanja ili su pročitali nekoliko ajeta ili hadisa pa na osnovu toga donose sud koji pripada samo Allahu. Danas ćemo navesti početak sure El-Mu'minun gdje su osobine vjernika koje Uzvišeni opisuje da bismo mogli lakše da prepoznamo vjernike, a i da bismo zadobili neke od navedenih osobina.
Uzvišeni Allah u suri El-Mu'minun kaže:
قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ
الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُون
وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ
وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ
وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ
إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ
فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ
وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ
وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ
أُوْلَئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ
Imam Ahmed prenosi od Umer ibn el-Hattaba da je rekao: “Prilikom spuštanja Objave Allahovom Poslaniku, s.a.v.s., čulo se, kod njegova lica, nešto poput zujanja pčela. Tako, jedne prilike ostali smo neko vrijeme, pa se on okrenuo Kibli, podigao svoje ruke i učio: ’Allahu moj, povećaj nam, a ne okrnji nas, ukaži nam počast, a ne ponizi nas, daj nam, a ne uskrati nam, daj prednost nama, a ne daji je nad nama, budi zadovoljan nama i učini nas zadovoljnim!’, a zatim rekao je: ’Allah mi je objavio deset ajeta koje ako neko primjeni – ući će u Džennet, zatim je proučio: “Uspjeli su vjernici”, dok nije završio deset ajeta.
Danas ćemo protefsiriti ovih deset ajeta.
قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ Uspjeli su vjernici, dakle uči će u Džennet ko? الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُون "oni koji su u svojim namazima skrušeni" Ovo je prva osobina kojom Uzvišeni opisuje one koji će biti u Džennetu. Molim vas pogledajmo, koji su skrušeni u namazu. Namaz je prvo za šta će čovjek biti pitan na sudnjem danu. Namaz je veza između nas i našeg Stvoritelja. Pa kad odvojimo vrijeme za sebe za vezu sa Uzvišenim Allahom, zar nije logično da ga provedemo skrušeno. Još ako na to dodamo da je vrijeme koje provedemo u namazu relativno kratko, onda nam treba biti jasno da svaki trenutak koji provedemo u namazu zaslužuje maksimalnu skrušenost.Međutim želim danas da ukažem na jedan drugi detalj kada je namaz u pitanju.
Sagledajmo draga braćo danas kakvi smo mi. Sve nam je važno. Svaki segmenat života nam je važan, a namaz nam je postao sporedna stvar. Ovu činjenicu najbolje možemo sagledati ako dođemo u naše džamije na neki od namaza pa ćemo vidjeti da nam je stanje katastrofalno. S druge strane pogledajmo kafane i kladionice naći čemo tamo mnogo naših dobrih muslimana koji su očigledno zaboravili svoje ime i svoju misiju na ovom prolaznom životu. Poslanik a.s. nas upozorava kako ćemo do Dženneta.
وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ „i koji ono što ih se ne tiče izbjegavaju" Od laži i neistine, a to podrazumijeva idolopoklonstvo, onoga što ih se ne tiče, neposlušnosti spram Stvoritelja i sve riječi i djela od kojih nema nikakve koristi. Pogledajmo našu danšnjicu. Čime su ljudi zaokupljeni. Kakve su nam teme na našim sjelima, kakvi su naši razgovori? Sve ono što bi najmanje trebalo da nas se tiče.
وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ „i koji zekat udjeljuju“ tj. zekat na imetke, prije nego je propisan nisab, jer je ajet mekanski, a osnov zekata je bio obavezujući i u Meki. Allah Uzvišeni kaže u suri "El-En’am": وَآتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصَادِهِ "...i podajte na dan žetve i berbe ono na što drugi pravo imaju." /7:141/. Međutim zekat sa nisabom i specifičnim mjerama propisan je u Medini. Muhamed Asad ovaj ajet prevodi oni koji su usredočeni na unutrašnju čistoću. Kakva je to unutrašnja čistoća. Poslanik s.a.v.s. kaže:“ Neće biti pravi vjernik onaj koji ne bude želio svome bratu ono što želi i samom sebi“. Ne treba nam bolja definicija čistoće duše od ove koju nam je dao Muhammed a.s.
وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ "...i koji stidna mjesta svoja čuvaju“ إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ „osim od žena svojih ili onih koje su u posjedu njihovu, oni, doista, prijekor ne zaslužuju; فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ a oni koji i pored toga traže, oni u zlu sasvim pretjeruju". Nekada je stid bio vrlina, a danas kod mnogih je mahana. Stidna mjesta su se znala i čuvala, međutim danas se u društvu zaista poremetila vrijednost stida i granica stidnih mjesta. Danas imate situacije da su kćerke pred svojim roditeljima razgoličene, a ako šta progovoriš od žene dobiješ odgovor pa nemoj bolan da je zaostala. A zna se jasno pred kim žena može kako da bude. Ali danas je sve obratno gdje treba da bude zaštićena od pogleda mi naše žene kao na izlog dajemo i onda i nama nije mrsko da gledamo ono što je zabranjeno zato što smo i sami upali u tu zamku, gdje su granice poremećene. Sve su to razlozi koji vode nemoralu, a na to nas Uzvišeni ovdje upozorava. وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ
"i koji o povjerenim im amanetima i obavezama svojim brigu brinu", tj. kada im se povjeri ne pronevjere, već ih predaju onima kojima pripadaju, a kada se na nešto obavežu ili nešto ugovore to ispune; ne kao licemjeri koji su opisani njegovim, s.a.v.s., riječima: "Munafik (licemjer) ima tri obilježja: kada govori laže, kada obeća ne ispuni i kada mu se povjeri pronevjeri." Muhamed Asad ovaj ajet prevodi oni koji su odani svojim starateljskim odgovornostima, i svojim obečanjima.
Draga braćo pogledajmo današnje vrijeme. Pogledajmo gdje su nam djeca. Bićemo pitani za one kojim smo staratelji. Mi ćemo se pravdati da je danas vrijeme tehnologije i da se trebamo prilagoditi vremenu, međutim hoće li nam taj i takvi odgovori biti prihvačeni?
وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ "i koji namaze svoje na vrijeme obavljaju", tj. redovno ih obavljaju u njihovim vaktovima, kao što kaže Ibn Mesud: "Upitao sam Allahova Poslanika, s.a.v.s.: ’Allahov Poslaniče, koje je djelo najvrednije?’ Odgovorio je: ’Namaz u njegovu vremenu.’ Upitao sam: ’A koje zatim?’ Odgovrio je: ’Dobročinstvo roditeljima.’ Upitao sam: ’A koje zatim?’ Odgovorio je: ’Borba na Allahovom putu.'" Prenose ga Buharija i Muslim. Allah Uzvišeni počeo je nabrajati ove pohvalne osobine sa namazom, a i završio ih je sa namazom ukazujući kako je namaz najvredniji. Međutim ovdje na kraju želim napraviti jednu paralelu između ovog hadisa koji govori o želji drugom da mu bude dobro kao i tebi. Naime mi Bošnjaci imamo jednu vrlinu koja je poznata kao merhamet. I mi ga praktikujemo u mnogo slučajeva. I kada je naša vjera u pitanju, volimo mi vidjeti naše sestre muslimanke koje su pokrivene, volimo mi vidjeti i čovjeka koji ide u džamiju i koji klanja, ali mi haman ovdje više volimo drugom nego sebi. Jer mi volimo da oni idu u džamiju, a mi da se kako može bedel poslati u džamiju bojim se da bismo slali i bedele samo da mi nemoramo.
Dovu Uzvišenom činim da nas okiti ovim osobinama da kao takvi zadobijemo u naslijeđe Firdevs koji On Uzvišeni obečava na kraju ovih ajeta. Amin ja rabel alemin.
LITERATURA:
- Tefsir ibn Kesir
- Prijevod Kur'ana Besim Korkut
- Poruka Kur'ana prijevod i komentar Muhamed Asad